Praktiški patarimai perkant automobilį
Trumpi, praktiški ir aiškūs patarimai pagelbės bet kuriam norinčiam pirkti automobilį.
1. Vykdami apžiūrėti automobilio, pasiimkit mažą magnetuką, susuktą į skudurėlį taip, kad jis vos vos laikytųsi prie šaldytuvo. Toks daikčiukas padės išsiaiškinti, ar automobilis buvo patekęs į avariją.
PASTABA: jau yra ir specialių prietaisų, skirtų tam tikros automobilio vietos dažų sluoksnio storiui nustatyti. Pigiausias kainuoja apie 20 Lt.
2. Reikia išsiaiškinti, ar buvo perdažytas automobilis, ar ne prarūdijęs kėbulas, nes tai trumpina naudojimosi automobiliu laiką ir, žinoma, mažina KAINĄ. Lipdukai, juostelės, užrašai dažniausiai skirti tam, kad būtų galima paslėpti kėbulo defektus. Patikrinkite visas gumines ir plastmasines dalis, jos neturi būti dažytos. Pakelkite variklio antvožą ir palyginkite kėbulo ir po antvožu esančias dažų spalvas.
3. Patikrinkite, kaip užsidaro visos durys. Atminkite, jei automobilio kėbulas geras, tarpai turi būti vienodi.
4. Apžiūrėkite ratus. Labai svarbu, kad padangų susidėvėjimas būtų tolygus, antraip tai rodo pakabos defektus (ir blogą ratų geometrinį suderinamumą). Jeigu ratlankiai yra iš lengvųjų metalų lydinio, tai po smūgio gali atsirasti deformacija.
5. Apie variklį. Benzino kvapo visiškai neturi būti. Viskas po antvožu turi būti švaru, kitaip purvas gali nurodyti tai, kad slepiamas koks nors variklio defektas (pvz., alyvos nutekėjimas). Jei ką radot, tikėtina, kad variklis buvo perkaitęs.
6. Apžiūrėkite, ar nėra įrankių žymių (ant varžtų). Jei rasite, vadinasi, variklis buvo tvarkytas, buvo gedimų. O tai gali ir pasikartoti.
7. Atidarykite alyvos įpylimo angos dangtį. Jei ant jo yra į pastą panašios substancijos (juodos spalvos), tai variklio tepimo sistema yra nevisiškai tvarkinga arba net gali būti, kad variklis buvo perkaitęs. Visiškai tvarkingame variklyje viskas, ką jūs pamatysite viduje, turi būti auksinio atspalvio.
8. Jei yra atskira radiatoriaus anga, ją atidžiai apžiūrėkite. Rūdys gali reikšti (vėl) variklio perkaitimą. Antifrizas ar aušinimo skystis gali būti bet kokios spalvos, bet jis turi būti skaidrus, be priemaišų. Ant jo paviršiaus neturi būti alyvos dėmių.
9. Apžiūrėkite visas gumines dalis. Jos neturi būti įtrūkusios. Labai atidžiai apžiūrėkite aukštos įtampos laidus (AIL) ir visus dirželius. Jei AIL atrodo taip, lyg apdoroti švitriniu popieriumi, tai gali reikšti, kad norima nuslėpti pagaminimo datą (ant jų tai dažnai rašoma) arba jų senumą.
10. Užveskite variklį, atidarykite alyvos pylimo angos dangtį. Patikrinkite, ar iš ten nesklinda išmetamosios dujos. Antraip gali greitai tekti remontuoti bloką.
11. Patikrinkite išmetamąsias dujas. Jos turi būti blankiai pilkos. Jei juodos – kuro sistemos defektas, jei mėlynos – į degimo kameras patenka alyvos.
12. Patikrinkite pakabą. Truputį pavažiuokite. Pradedant važiuoti neturi būti jokių pašalinių garsų. Stabdant irgi. Sustokite. Užsukit vairą iki galo, bandykit pajudėti. Tokioje padėtyje pašaliniai garsai reikštų „granatų“ defektus.
13. Stabdžiai. Važiuodami asfaltu staigiai iki galo paspauskit stabdžius. Išlipkit ir apžiūrėkit likusias žymes. Jos turi būti simetriškos ir tiesios. Stabdant vairo neturi traukti į kurį nors šoną.
14. Apžiūrėkite amortizatorius. Ant jų neturi būti alyvos žymių.
15. Pasukinėkit vairą. Neturi būti jokių pašalinių garsų.
16. Jei automobilyje įmontuotas dyzelinis variklis, jis turi iš karto nustoti veikti, kai tik pasukamas variklio užvedimo raktelis. Jei pasukus užvedimo raktelį susidaro įspūdis, jog alkūninis velenas dar keletą kartų prasisuko, tai variklis jau gerokai „pavargęs“.
17. Kitas patarimas perkant automobilį su dyzeliniu varikliu – reikia apžiūrėti, ar guminės žarnos, kuriomis teka aušinamasis skystis, nėra labai kietos, antraip tai reikštų, jog į aušinimo sistemą perduodamas slėgis iš cilindrų, o tai jau pirmasis rimto remonto požymis.
18. Reikia atkreipti dėmesį į priekines lempas – jos turi būti to paties gamintojo. Jei skiriasi, galbūt buvo priekio defektas.
19. Patariama kuo daugiau apžiūrėti įvairių detalių su įspausta pagaminimo data. Jei daug kur skiriasi – automobilis buvo perrinktas, o tai gali būti avarijos ar net skendimo požymis.
20. Elektros instaliacijoje automobilių gamintojai nenaudoja buitinių „izoliacijų“, todėl į tai reikėtų irgi atkreipti dėmesį.
21. Dar svarbu (nors ir retai pasitaiko) patikrinti, ar neperkalti kėbulo (po antvožu) numeris. Dėl to gali kilti problemų ne tik registruojant „Regitroje“, bet ir vykstant į užsienį.
22. Jei stipriai paspaudus akceleratoriaus pedalą veržiasi tiršti balti dūmai, beveik kaip garai, galimas variklio tarpinės nesandarumas, todėl aušinimo skysčio patenka į variklio degimo kameras. Tokiu atveju reikėtų (sušilus varikliui iki darbinės temperatūros) paspaudyti aušinimo sistemos žarneles (plėtimosi bakelio kamštis turi būti tvirtai užsuktas). Jeigu jos kietos, neįmanoma jų įspausti, vadinasi, tarpinė susidėvėjusi. Šiuo automobiliu važiuoti dar šiek tiek galima, tačiau patartina atlaisvinti plėtimosi bakelio kamštį, kad dėl slėgio netrūktų radiatorius.
23. Jei nuėmus gumą nuo oro filtro ir pirštu patrynus iš vidaus yra tepalo, vadinasi, variklis turi problemų.
24. Veikiant varikliui reikia užtraukti stovėjimo stabdį ir, įjungus bėgį, iš lėto atleisti sankabą. Jei mašina pradeda gesti, tai gerai, jei ne – tai gali reikšti sankabos defektą, t. y. buksuoja sankaba ir artimiausiu metu reiks ją keisti.
25. Perkant automobilį reikėtų pajunginėti pavaras, nes gali būti susidėvėję bėgio ar kt. sinchronizatorius.
26. Tai nėra svarbiausia, bet patartina patikrinti, ar veikia elektriniai langų kėlikliai. Labai dažnai pasitaiko, kad jie neveikia.
27. Kėbulas. Reikia apžiūrėti tarpus tarp kėbulo dalių. Nevienodi tarpai rodo, kad buvo defektų ir nekokybiškai atliktas remontas.
28. Reikia patikrinti visus jungiklius, nes kartais tik nuvykus į techninę apžiūrą pastebima, kad neveikia valytuvai ar lempos, jau nekalbant apie kruizo kontrolę ar klimato valdymą.
29. Patikrinkite, ar nenuimtas katalizatorius, nes, atliekant techninę apžiūrą, katalizatorius būtinas.
30. Pirkdami bet kokios markės automobilį, skirkit laiko varikliui pašildyti, kol įsijungs ventiliatorius (įjunkit šviesas, galinio lango šildymą). Tai netruks labai ilgai. Dažnai būna, kad ventiliatorius taip ir neišsijungia – dėl elektros įvado pažeidimo arba paties ventiliatoriaus gedimo. Priklausomai nuo markės diagnostika, keitimas arba remontas nemažai kainuoja. Be to, įšilus varikliui iki reikiamos pagal technines charakteristikas temperatūros turi kristi apsukos iki 500 – 900 aps./min. (priklauso nuo variklio tipo). Jei jos nekinta, tai rodo laisvos eigos vožtuvo arba termostato (neužsidaro) gedimą. Taigi tai vėl papildomos kuro sąnaudos ir lėšos remontui.
31. Patarimas: kadangi dažniausiai varstomos vairuotojo durelės, palyginkite vairuotojo durelių viršutinį kraštą su galinių durelių viršutiniu kraštu – jei vairuotojo durelės keliais milimetrais žemiau, mašina pravažiavus gerokai daugiau negu 100 000 km.
32. Reikia kuo daugiau sužinoti apie tikrąją automobilio ridą. Atkreipkite dėmesį į automobilio pedalus: jei jie labai susidėvėję (nusitrynusi viršutinė pedalo dalis) ar vairas labai susidėvėjęs, o automobilio rida maža, tai gali būti apgaulė.
33. Jei yra galimybė, išvažiuokite į kokią ilgesnę distanciją ir gerai paspauskite akceleratoriaus pedalą. Kai sustosite, palaukite keletą minučių. Jei iš po variklio lašės tepalas, vadinasi, kažkur jis prasisunkia. Tai jau gali būti rimtesnis variklio gedimas.
34. Pirkdami automobilį šiltuoju metų laiku būtinai pažiūrėkit, kaip šildo saloną, nes dažniausiai vairuotojas žiemą sužino, kad jo automobilis nešildomas.
35. Patarimas: atkreipkite dėmesį į automobilio stiklus, tiksliau, į užrašus ant jų, kad būtų originalus automobilio gamintojo ženklas. Ypač jei ant klijuojamų stiklų – priekinio ir galinio – nebus gamintojo ženkliuko, vadinasi, stiklas buvo keistas, tik įdomu dėl ko (gal po avarijos?). Galima įvertinti ir tai, kad stiklas gali būti keistas kitu originaliu iš autolaužyno.
36. Tikrindami dyzelinio automobilio variklį, atidarykite aušinimo skysčio bakelį. Jame neturi būti burbuliukų. Jei „burbuliuoja“, tai variklio galvutės ar tarpinės defektas. Nustačius laisvas apsukas, gali nesimatyti, tad lėtai tempkite akceleratoriaus trosą ir žiūrėkite. Variklis turi dirbti gražiai, be jokių papildomų garsų. Lėtai spauskite akceleratorių ir klausykite. Taip pat atidarius variklio dangtelį, kur pilami tepalai, tepalų neturi taškyti ir kelti į viršų, antraip tai rodytų variklio žiedų gedimą ir tai, kad nėra kompresijos. Tik reikėtų atminti, kad kai kuriuose modeliuose iškart po dangčiu yra grandinė, pvz., „Mercedes-Benz“, tad ten ir turi taškytis – tai nuo grandinės. Ir dar. Dyzelinis variklis turi iš karto užsivesti, pasukus raktelį, ir užgesti iškart tik išjungus.